Languages
View all vacancies

Poszukujesz rzetelnej
agencji zatrudnienia?
Zadzwoń do Flexcraft

Czym jest holenderska tożsamość? Część 13: oszczędność

Nowy, trzeci gabinet Mark Rutte ogłosił, że tożsamość narodową Holandii należy zachowywać i pielęgnować. Lecz czym dokładnie jest ta tożsamość? Co jest typowo holenderskie? Tulipany i drewniaki? W najbliższym czasie spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie w serii krótkich artykułów. W ten sposób nieco dokładniej przyjrzymy się kulturze tego niewielkiego kraju. Temat tego tygodnia: holenderska oszczędność.

Często się mówi, że Holendrzy są skąpi. Holendrzy są znani ze swojej oszczędności i niechęci do wydawania pieniędzy. Dużo oszczędzają, a wszystko, co jest za darmo – jest dobre. Przeprowadzono wiele badań, aby ustalić, czy Holendrzy rzeczywiście są tak skąpi, lecz badania te nie przyniosły jednoznacznej odpowiedzi.

Typowy stereotyp

Holendrów często można poznać po tym, że wędrują od jednej restauracji do drugiej, tylko po to, aby sprawdzić, gdzie jedzenie jest najtańsze. Spotkać ich można w sklepach na działach z wyprzedażą, gdzie szukają produktów z największą obniżką. Gotowi są nadrobić spory szmat drogi po to tylko, by kupić jeden produkt z dziesięcioprocentowym rabatem. Takie wyobrażenie ludzie często mają o typowym Holendrze. Holendrzy czerpią dużo satysfakcji z oszczędzania pieniędzy i niechętnie je wydają. Ponad 50% Holendrów jest zadowolonych ze swoich oszczędności. Szczególnie młodzi ludzie oszczędzają dużo, aby zapewnić sobie byt na emeryturze. Holendrzy potrafią oszczędzać. Gromadzą nie tylko większą gotówkę na swoich kontach, ale także drobne w skarbonce, zbierają pieczątki w supermarketach i punkty na kartach lojalnościowych. Jeśli Holender widzi szansę, aby zaoszczędzić – wykorzysta ją. To nic nie kosztuje, warto więc to zrobić. Poza tym Holendrzy lubią się targować. Zbijanie cen produktów i robienie dobrych interesów to ich specjalność. Nawet na wakacjach czy na małych targach mogą z powodzeniem targować się przez pół godziny jeśli czują, że jest szansa obniżyć cenę o dwa euro.

W języku angielskim oszczędni Holendrzy doczekali się nawet własnego idiomu – ‘Going Dutch’. Oznacza to, że jeśli grupa osób bierze udział w jakiejś aktywności, każdy z nich płaci sam za siebie. Przykładem może być rachunek w restauracji, za który każdy płaci swoją część.

Rzeczywistość

Oczywiście wszędzie znajdą się ludzie, którzy są skąpi lub nadmiernie oszczędni. Jednak typowy Holender niekoniecznie taki jest. Badania wykazują, że Holendrzy oddają na cele charytatywne więcej niż przeciętnie i że są hojnym narodem. Zazwyczaj zostawiają dobre napiwki w restauracjach, a postawienie kolejki w barze nie stanowi dla nich problemu. Młodzież nie ma nic przeciwko zapłaceniu pięciu euro za drinka. Holendrzy mają dobrą świadomość pieniądza i dlatego mają możliwość oszczędzania w najskuteczniejszy sposób. Badania wykazują także, że Holendrzy czerpią więcej satysfakcji z oszczędzania pieniędzy niż mieszkańcy innych krajów. Ostrożnie obchodząc się z pieniądzem, zawsze dokładnie wiedzą na ile mogą, a na ile nie mogą sobie pozwolić. W ten sposób Holendrzy często wiedzą na przykład, jaki napiwek mogą zostawić w restauracji, ile mogą dać na cele dobroczynne, czy też na jak drogi prezent dla rodziny ich rzeczywiście stać. Dokładnie zastanawiają się nad większymi wydatkami i mają świadomość tego, jaki wpływ na ich oszczędności będzie miał poważny zakup. Dzięki świadomości pieniądza, podejmują dobrze przemyślane decyzje.

Po przeanalizowaniu wyników badań stało się jasne, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć ‘tak’ lub ‘nie’ na pytanie, czy Holendrzy są skąpi. Jeśli będąc Holendrem dużo oszczędzasz, nie musi to jednocześnie oznaczać, że jesteś sknerą – i odwrotnie. Nie można więc mierzyć wszystkich jedną miarą. Ludzie są różni – różni ich wysokość dochodów, wychowanie i mentalność, lecz także sposób obchodzenia się z pieniędzmi oraz to, ile i czy w ogóle ktoś oszczędza i jak świadomie podejmuje decyzje dotyczące swoich wydatków.




Copyright © 2018 Flexcraft
Flexcraft uses cookies to remember certain preferences and align jobs interests.